Vrachtwagenopbouw met kraan en haakarmsysteem

Bofram Techniek is specialist op het gebied van vrachtwagenopbouw op maat. De wensen van de klant omtrent het opbouwen van een vrachtwagen staan bij ons centraal. Een autolaadkraan, een haakarmsysteem, een laadvloer of juist een bakopbouw, Bofram Techniek staat open voor iedere uitdaging. Dit keer staat er een vrachtwagenopbouw met kraan en haakarmsysteem op de planning. Op deze pagina houden we je op de hoogte van de voortgang van dit project en geven we meer informatie over wat er in elke fase gebeurd.

Het opbouw proces van de vrachtwagen

Fase 1 De wensen van de klant omtrent de opbouw

Ieder bedrijf is anders en voert andere werkzaamheden uit. Daardoor is het dus ook niet gek dat ieder bedrijf een andere vrachtwagen constructie nodig heeft om zijn werk zo efficiënt mogelijk uit te voeren. Bij Bofram Techniek is het mogelijk om een speciale op maat gemaakte constructie te laten engineeren op een vrachtwagen die jouw voorkeur heeft. De klant van dit project wilde graag een kraan en haakarmsysteem op zijn vrachtwagen. Deze vrachtwagen zal gebruikt worden bij het Horizontaal Gestuurd Boren (HDD), een sleufloze boortechniek waarbij het van groot belang is dat o.a. de boorstangen makkelijk verplaatst kunnen worden en de logistiek rondom de horizontale boring efficiënt uitgevoerd kan worden.

Naast een autolaadkraan en haakarmsysteem zal deze vrachtwagen voorzien worden van een extra hydrauliek aansluiting (een extra functie) zodat er de mogelijkheid is om een extra HDD unit te voorzien van aandrijving. In dit geval, wordt de extra aansluiting vooral gebruikt ten behoeve van een vacuüm installatie om bentoniet uit het boorgat te zuigen. Om te realiseren dat de vrachtwagen drie verschillende systemen om de beurt kan voorzien van aandrijving, moeten we rekening houden met een hydrauliek systeem die een hydrauliek olie volumestroom (L/min) verstrekt die groot genoeg is. Andere belangrijke kenmerken van deze opbouw zijn de vangmuil, de 3.5 tons trekhaak en de verstelbare safety bumper, zodat er zowel lange als korte containers op de vrachtwagen getrokken kunnen worden.

Fase 2 Voorbereiding van de vrachtwagenopbouw met kraan en haakarmsysteem

Ter voorbereiding moet natuurlijk al het benodigde materiaal besteld worden. Er is gekozen voor een Atlas kraan, een 33 ton meter kraan. Deze Atlas kraan is 4 x uitschuifbaar en is voorzien van een rotator om de last makkelijk te draaien. Het haakarmsysteem is besteld bij VDL, een 30 tons haakarmsysteem met schuifknik. Wanneer zowel de kraan en het haakarmsysteem als de Volvo vrachtwagen (BAS truck center in Veghel) geleverd waren konden we aan de slag.

Fase 3 Vrachtwagenopbouw

Bij een vrachtwagenopbouw moet er zorgvuldig gewerkt worden. De montage moet veilig en sterk genoeg zijn zodat de kraan en het haakarmsysteem de te hijsen / te laden last ook aan kunnen. De gewichtsverdeling over de assen is dan ook van te voren berekend zodat er geen gevaarlijke situaties kunnen ontstaan.

Fase 4 Lakken

Als het grootste deel van de vrachtwagenopbouw klaar is worden bepaalde onderdelen gelakt. Dit zorgt natuurlijk voor een mooi aanzicht van de vrachtwagen maar helpt vooral bij het voorkomen van corrosie. Als de lak erop zit wordt de opbouw volledig afgemaakt en wordt ook het automatisch smeersysteem t.b.v. de Atlas autolaadkraan bevestigd en aangesloten.

Fase 5 Testen en keuren van de vrachtwagenopbouw

De laatste stap van de vrachtwagenopbouw is het testen en keuren. Zo weet Bofram Techniek zeker dat de vrachtwagen naar behoren werkt voordat hij opgeleverd wordt en kan de klant er veilig mee werken.

Wij wensen Holland Drilling veel plezier met hun nieuwe vrachtwagen.